Wednesday, December 13, 2006

حافة الهاويه





بالطبع الصور التي نشرت في جريدة المصري اليوم تحت عنوان «ميليشيات إخوانية» تستعرض مهارات القتال داخل جامعةالأزهر
امامنا تغني عن اى تعليق بالرغم من تناقض المشاعر عند رؤيتها ما بين رافض لهذه الصور ومبرر لما حدث ونحن هنا لسنا بصدد الحكم علي صواب او خطا ما قام به طلاب جماعة الاخوان المسلمين في جامعة الازهر ولكننا نحاول ان نحلل ما قاموا به وما الاسباب التي دفعت هؤلاء الطلبة الي ما قاموا به والي هذه الحالة الخطيرة التي وصل اليها الطلبة داخل اسوار الجامعة او ما يسمونه الحرم الجامعي من احتقان واحساس بالظلم ولعل معظم هذه الاسباب قد لايكون خفيا علي الكثير منا ففي ظل وجود لائحة طلابية تفتقد لابسط قواعد الديمقراطية والمشاركة وتدخلات امنية عنيفة وصريحة وغياب كامل لدور الادارة الجامعية بعد ان تخلت عن دورها داخل الجامعة لصالح امن الدولة وعندما نعود للوراء لاسابيع قليلة لنري ما حدث داخل جامعة عين شمس اثناء اجراء انتخابات الاتحاد الحر عندما اقتحمت مجموعة من البلطجية حرم الجامعة مدججين بالسيوف والسنج والاسلحة الحادة هذا الي جانب زجاجات الملوتوف التي كانت تلقي من الخارج علي الطلاب داخل الجامعة وكل هذا تحت سمع وبصر الحرس الجامعي وبتسهيل منهم ومع ذلك تحلي الطلبة بضبط النفس بالرغم من حدوث اصابات بين صفوفهم ثم تلا ذلك بعدة ايام فصل امين الاتحاد الحر بجامعة الازهر وطلبة اخرين دون معرفة اسباب هذا الفصل التعسفي بل والتحدث مع الطلبة بتهكم واستعلاء عندما ذهبوا ليستفسروا عن اسباب قرارات الفصل وعندما نعود شهور للوراء لنتذكر منع رئيس جامعة حلوان التحاق الطالبات المنقبات بالمدينة الجامعية وشطب جميع الطلاب المعارضين والمستقلين من انتخابات اتحاد الطلبة بل والقبض ايضا علي مجموعة من طلبة جامعة حلوان المنتمين للاخوان الا ترون معي ان كل هذه الاسباب كفيلة لكي تفجر غضب طلاب جامعة الازهر بهذه الصورة التي رايناها والتي افزعت البعض واحزنت البعض الاخر وانا منهم ليس لما حدث ولكن لما وصل اليه حال الجامعات المصريه الان وبدلا من ان يهتم وزير التعليم العالي بمشاكل الطلبة والتعليم تفرغ للهجوم علي الطلبة وعلي اساتذة حركة9 مارس واذا كان البعض قد غضب لما قام به طلاب الاخوان بجامعة الازهر فانا احب اذكرهم ان العنف يولد العنف وخصوصا اذا كان هذا العنف موجها الي الشباب واحب ايضا ان اذكر الجميع بان كل الطلاب المعارضين لسياسات الدولة في التعليم داخل الجامعات المصرية هم في النهاية طلاب مصريين ويجب ان تتعامل معهم الدولة ومؤسساتها علي هذا الاساس ولا ادري متي يجلس الرئيس مبارك مع هؤلاء الطلبة لمناقشتهم فيما يفعلون وفي افكارهم التي يعتنقوها كما فعل الرئيس السادات وعبد الناصر من قبل ام ان هذا اصبح في زماننا درب من الجنون في ظل نظام اصبح علي حافة الهاوية وسيقود البلد الي حالة من الفوضي بدات تظهر ملامحها في الافق فما حدث في جامعة الازهر لن يكون الحدث الاخير من نوعه انتظروا المزيد والمزيد.........

9 Comments:

Blogger جميله بو حريد said...

احمد كوسه-موسى- صحفى وزاره الداخليه وكلب من كلابها المشهورين خلى شويه طلبه مليشيه مسلحه وتتهدم امن الوطن وفى رده على عمرواديب فى القاهره اليوم قال ان الكلام عن مستقبل الطلبه ده عواطف وان امن الوطن اكبر واهم وان الطلاب دول عطلوا سير العمليه التعليميه لزملائهم وللدكاتره السؤال اللى نقح على الواحد لما سمع هذا الاحمد هو عربيات النمل الاسود اللى محاصره جامعه القاهره و اللى كتب عنها الدكتور حسن نافعه مقال فى المصرى اليوم و اللى حولت الجامعه اللى ثكنه عسكريه مش بتعطل سير الحياه الجامعيه و البلطجيه اللى كانوا فى الجامعه بالمولوتوف و السنج مش كانوا بيروعوا طلاب مصريين اشمعنى هنا فيه خيار وفقوس

حسبى الله ونعم الوكيل فى كلاب الداخليه ومقالتك حلوه يا حرنكش

1:19 PM  
Blogger anameen said...

ورحمة خالي حسن اللي ما اعرفوش
البوست دة مش اللي كاتبة حرنكش
وعالعموم اهلا بيكي يا بوسي

12:40 PM  
Blogger spellz said...

أنا مش مع الأخوان أوى فى أغكارهم بس بصراحة أنا لو منهم كنت عملت أكتر من كدة... انا من ساعت ماوعيت على كليتى ونا بقالى فيها كتير واللى بيدخل أسرتهم بتحطله ملف فى أمل الدولة ولو معجبش يتحرم من الإمتحان او يقرفوه بأى طريقة... دا غير انهم بيتشطبوا من اى انتخابات أتحاد طلبة... يعنى فيها إيه لما يسيبوهم براحتهم؟! لمل إتعملت اللإنتخابات الحرة مش كلهم كسبوا... الطلبة إختاروا اللى بيخدمهم... أحن من إتحاد الرقص بتاع الجامعة اللى مايفرقوش حاجة عن السلطة USELESS

وبعدين محدش عنده فكرة قد إيه النمل المرخسى دوول مستفزين يا ضرب فالطلنة يا معاكسة فالطالبات

3:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

اذيك يا انا مين
بص انا عايز اقول حاجه صغننه خالص
انا شايف ان فيه ناس بتحاول تبرر اللي الاخوان عملوه وانا عن نفسي شايف ان اللي عملوه الاخوان ده مصيبه
وبيعكس وبقوة استهزاءهم بكل الاشياء وان الكلام اللي بينسجوه عن الـ لا عنف والتغيير السلمي وبتاع كلام ولا ليه اي واقع عندهم وببضحكوا بيه علي عقلنا

انا شايف ان ذنب الاخوان في هذه النقطه وعرضهم لالعاعاب القوي مصيبة كبري وذنب لا يغتفر
وده اكيد مش معناه ان انا مع ان الداخليه تقبض علي الطلاب في المدينه الجامعية وغيره من غير سبب

يعني رايي وبااختصار هو
اني ارفض وبشده تلويح الاخوان بالسلاح العنف
وارفش وبشده تعامل وزارة الداخلية والجهاز الامني مع ذلك

4:28 AM  
Blogger anameen said...

انا معاك طبعا يا حرنكش في كلامك
وربنا يستر الايام القادمة
تسعدني دايما تعليقاتك الموضوعية ياواد يا حرنكش

1:07 PM  
Blogger anameen said...

طبعا انا معاكي ان الاخوان بيتعرضوا لمضايقات امنية كتيرة واكتر من اى تيار تاني لكن مشكلتهم انهم بيمشوا علي سطر ويسيبوا سطرين وبالتاكيد اختلافنا معاهم في الافكار لا يعني انهم ما يمارسوش حقوقهم السياسية زي باقي التيارات

1:10 PM  
Blogger  Mariam Galal said...

طبعا مفيش مبرر للى حصل ..
بس يا ترى لية اللى حصل دة حصل ؟؟
على فكرة انا مش بدافع عن الطلبة الازهريين بس كل اللى عايزة اقولة ان الناس دية من اول لحظة مظلومين
مين عرف ان مسجد مدينة الطالبات اتقفل .. ومنعوهم من الصلاة جماعة
مين عرف ان بردو فى مدينة البنين المسجد اتقفل .. مين عرف ان عسكرى امن ضرب بنت وقلعها الحجاب.. مين بيشوف البهدلة اللى بيتبهدلها الطلبة الازهريين من الامن المركزى اللى محاوط الجامعة كانهم مطاريد الجبل
ووحياتكوا البنات كمان بتتبهدل

لية دايما نبص على المشكلة ومبنفكرش فى الدوافع
انا واحدة من اللى عاصرت الموضوع دة وعاشت فية وعارفة تفاصيلة

نسيت اقولكم انى ولله الحمد ازهرية

مــــــــريــــــــــــــم

11:59 AM  
Blogger anameen said...

ازيك يا مريم يا منفضالي
اولا انا طبعا موافقك علي كل اللي انتي بتقوليه وسعيد اكتر انك فخورة بانك ازهرية

بس اعتقد ان بتوع الازهر مش بينفضوا لحد بردة مش كدة ولا ايه يا استاذة ؟

2:34 PM  
Blogger  Mariam Galal said...

والله انت ظالمنى يا محمد ومسيحلى كدة فى كل بلوج ادخلة ...

بس انا عارفة انى مقصرة معاك انا اسفة

4:55 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home