Monday, November 13, 2006

المحضر الكامل لحادثة اغتصاب سياسي

سامحونا

سامحونا ان شتمناكم قليلا واسترحنا


سامحونا ان نحن صلحنا


كتب التاريخ لاتعني لنا شيئا


واقدار يزيد وعلي اتعبتنا


اننا نبحث عمن لايزالون يقولون كلاما عربيا


فوجدنا دولا من خشب


وكلاما فارغا من اى معني


سامحونا ان قطعنا صلة الرحم التي تربطنا


سامحونا ان فعلنا


سامحونا ايها السادة ان نحن جننا


الف دجال علي اكتافنا


استباحوا دمنا منذ ولدنا


الف بوليس علي اوراقنا


يطلقون النار لكن ما سقطنا


حاولوا ان يقطعوا ارجلنا


كي يعيقوا الزحف لكنا وقفنا


قطعوا الايدي كي لانمسك الاقلام


لكنا كتبنا


حاولوا ان يقنعونا ان قول الشعر كفر فكفرنا


(نزار القباني )



29 Comments:

Blogger anameen said...

علي فكرة يا جماعة القصيدة مش كاملة
وانشاء الله نكملها في بوست قادم ويارب تعجبكم

2:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

اننا نبحث عمن لايزالون يقولون كلاما عربيا

عودون احمد ياعييييد

حمد الله عالسلامه

11:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

سمد الله ع الحلامة

ياعم سيبك من قصايد نزار و اكتب قصايد الشاعر الكبير محمد عيد ..... خلينا نكتشفك بقى ياعيد و تقب على وش الدنيا
ابقى يابنى كلمنى مرة عاوز أطمن علييييك .... سامع عنك كلام مش ولابد

9:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

TOYO......
هو ده الكلام اللى يكتب

10:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

هو يا تو يو في كلام يتكتب وفيه كلام تاني تيجي تكتبه يقولك لا مش هتكتب؟؟

ده سؤال يعني

1:05 AM  
Blogger anameen said...

الله يسلمك يا حرنكش يا حبيبي

6:00 AM  
Blogger anameen said...

ازيك يا واد يا بدوي
وانت كمان واحشني كتير
كلامك ايه يا منيل اللي سمعته عني
هم اللي بيتكلموا دول بقي ربنا مش هيهدهم ويبطلوا كلام

6:01 AM  
Blogger anameen said...

مع احترامي الكامل ليك يا تويو

نحن لسنا في حاجة لارشاد من حد نكتب ايه و ما نكتبش ايه
وارجو انك ما تزعلش من كلامي
بس انا بحب اقول اللي في نفسي علي طول من غير لف ودوران
وفي النهاية اختلاف الراي لا يفسد للود قضيه

6:05 AM  
Blogger anameen said...

ازيك يا واد يا خلاخيلو ايه يا عم الثقافة دي
وشكرا علي بقية القصيدة

7:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

TOYO.......
اولا فيه كلام خساره فيه الحبر و كلنا عرفين نوعيه الكلام ده
و بالاخص الكلام الذى يخاطب الشهوه من اجل الشهوه مش من اجل العلم او زياده المعرفه
ده بالنسبه للكلام الذى لا يجب ان يكتب

11:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

TOYO......
ثانيا: انت يا عيد مش دارس اصول
الصحافه و طرق الكتابه الصحفيه وعشان كده انت محتاج لتوجيه
لابد من وجود ناقد و فى الحاله دى يبقى كل اللى بيقروا البتاع ده ممكن يكتبلك تعليق من خلال هذا التعليق تعرف راى الناس فى اللى انت بتكتبه و تحاول تطور نفسك وده مش عيب
انا عارف اللى انت فى هندسه و التانى فى الازهر ومش دارسين الكلام ده

11:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

TOYO......
ثالثا: انا مقلتش اكتب ايه و متكتبش ايه كل واحد حر فى اللى ها يكتبه بس مش معنى الحريه انك تجرح نظر حد و تركبه ذنوب بل و اكتر من كده لمجرد ان هو دخل على البلوج بتاعك و هو مش عارف ان فيه صور عريانه
وده هو المقصود من كلامى و اللى ممانع مظنش ان هو عربى او مسلم من الاساس

11:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

TOYO.....
رابعا: انا معجب جدا بالبوست الاخير موت عشان جه فى وقت كنت قربت انساه و اتمنى ان يكون فى كتيير من نفس النوعيه
اخيرا: انا ممكن ما ادخلش تانى لاسباب امنيه عشان كده انا النهار ده ما غلطش فى حد عشان تبقى ذكرى طيبه
و اوعد بالزياره الشهريه ان لم تكن اسبوعيه

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

11:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

M.Fouad
اذيك يامحمد

مش تسلم ياولا
يلا سماح
عالعموم خطوة عزيزة
علي فكرة فيه كلام فارغ اوي اتكتب في الكام تعليق اللي فاتوا
بس انا والله ما فايق ارد

بس الحاجه اللي بس عايز اقلها

ان البوست مترماش علشان احنا - انا وعيد - لقيناه وحش او مش مناسب

مظنش ان حد فينا عيل او مش مسئول عن تصرفاتة

لكن للاسف الشديد اتمسح -- طبعا حكمة ربنا --

عالعموم المكتوب علي الجبين لازم تشوفه العين

ومش هيكون احسن من الروايه بتاعه المواطن اللي حرقهاله الحرامي في فيلم مواطن ومخبر وحرامي

مع اختلاف الامثله طبعا
ولا انا اديب ولا عيد صديقي العزيز حرامي


انت عارف المخبر فرح ليه لما اتحرقت؟؟؟

فرح علشان
الحرامي - اللي هو مش عيد -- قالله دي الرواية كامله مفهاش حد بيركع ولا بيسجد لربنا

ما علينا

في الاخير بتسعدني
تعليقاتك ياصديقي العزيز محمد فؤاد

وبتبسط لما الاقيها
اصلي في الازهر
ومبعرفش في الصحافه
ولا قلت ان صحفي
يلا
اشوفك علي خير ياحبيبي

3:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

المفترض يااخ العرب تدون محضر كامل لااى حادثة اغتصاب نسواني حريمي نحن شكو بالسياسة واغتصابها سامحك الله يااخ العرب نحن نتفاعل معك فى حالة اغتصابك من قبل حريم

2:44 AM  
Blogger anameen said...

ازيك يا تويو
اولا انا بس عايز اقولك يبدو انك مش فاهم ليه المدونات موجودة اساسا ؟
لانك لو كنت عارف ما كنتش قلت الكلام اللي قلته لان المدونات للناس اللي هما مش صحفيين ولا ادباء ولا حاجة
للناس العادية جدا اللي نفسها تعبر عن اللي جواها ببساطة وتلقائية وبدون جعلصة
ثانيا انا كنت شغال صحفي في فترة في جورنال كمان
ثالثا رغم كل مشاكساتك يا تويو الا اننا بنعتبرك من اصدقاء المدونة العزيزين جدا وبيسعدنا دايما نشوفك في مدونتنا

1:05 PM  
Blogger anameen said...

ازيك يا محمد فؤاد
ياعم فؤاد والله العظيم انا مش في دماغي الحركات العبيطة اللي انت بتتكلم عنها دي
يعني ايه استني واحد يعلق واقوم هابدة كلمتين لاني اكبر من اني اعمل كدة وكمان انا ما فيش بيني وبين تويو حاجة علشان اعمل كدة
ثانيا البوست اللي فات فعلا اتشال بدون قصد وليس تراجع عن الموضوع ولا حاجة

1:14 PM  
Blogger anameen said...

طبعا اخ العرب اللي علق في الاخر مش هرد عليه لانه يبدو انه دخل المدونة غلط اساسا وكان بيدور علي حاجة تانية وياريت اللي يعرف بيتهم يوديه هناك لانه شكلة تايه

1:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

سامحُونا ..

إن شَتَمْنَاكُمْ قليلاً .. واسْتَرَحْنَا

سامحونا إنْ صَرْخْنا ..

كتبُ التاريخ لا تعني لنا شيئاً

وأخبارُ عَليٍّ .. ويزيدٍ .. أتْعَبَتنا ...

إنَّنا نبحثُ ..

عمّنْ لا يزالون يقولونَ كلاماً عربيّاً

فوجدنا دولاً من خَشَبٍ ..

ووجدنا لغةً من خَشَبْ ..

وكلاماً فارغاً من أيِّ معنى

سامحُونا ..

إنْ قطعنا صلةَ الرَحْم التي تربطُنا ..

سامحونا إن فَعَلْنا ..

2

سامحُونا

ـ أيُّها السادةُ ـ إن نحنُ جُنِنَّا

ألفُ دجَّالٍ على أكتافنا

إسْتَبَاحُوا دَمَنا منذ وُلِدْنَا

ألفُ بوليسٍ على أوراقنا ..

يُطلقُونَ النارَ .. لكنْ ما سَقَطْنَا ..

حاولوا أن يقطعوا أرجُلَنا

كي يُعيقوا الزَحْفَ .. لكنَّا وَقَفْنَا ..

قَطَعُوا الأيدي. لكي لا نُمْسِكَ الأقلامَ ،

لكنَّا كَتَبْنَا ..

حاولوا أن يُقنعونا..

أنَّ قولَ الشعر كفرٌ .. فكَفَرْنَا ..

3

سامحونا ..

إن قتلنا مرة آباءَنا ..

وشككنا في روايات أبي زيدِ الهلاليِّ

وفي شخصية الزِير .. وفي عَنْتَرةٍ ..

سامحُونا إن شككنا ..

في نُصُوص الشعر والنثر التي نحفظُها

وحديثِ السيفِ .. والرمحِ .. وفي (كانَ) و (كُنَّا)...

سامحُونا إنْ هربنا ..

من بني صخرٍ .. وأوْسٍ ..

ومَنَافٍ .. وكُلَيْبٍ ..

سامحُونا إن هربنا ..

ما شربنا مرةً قهوتَهُمْ

إلا اختَنقنا ..

ما طلبنا مرةً نَجدَتَهُمْ

إلا خُذِلنَا ..

إنَّ تاريخَ ابنِ خلدونَ اختلاقٌ

فاعذرُونا ..

إن نسينا ما قرأَنا ....

4

سامحُونا ..

إن دخلنا قصرَكُمْ من غير إذْنٍ

ودخلنا حجرةَ العَرْش .. وقاعاتِ المرايا ..

وشممنا عَبَقَ الأجساد في كُلِّ الزوايا

ورأينا كيف في ثلاجة السلطانِ ،

يبقى طازَجاً لحمُ السَبَابا ..

سامحُونا ..

إن تعدّينا على أملاككُمْ

وعتقنا العدَدَ الأكبرَ من زوجاتكُم

سامحُونا إن خجلنا ..

وكرهنا نفسَنا .. وكرهنا جلدَنا ..

ونحرناكمْ جميعاً .. وانْتَحَرْنا ...

5

سامحونا ...

إن قطعنا مرةً سَكرَتَكُم

وسرقناكُمْ من الويسكيِّ يوماً

وفتحنا جُرْحَنَا ..

سامحُونا .. إن سرقناكُمْ من (الفيديو) قليلاً

كي نريكمْ موتَنا ..

إنّنا نسألُ عن شخصٍ يُسمَّى المُتنبّي

كان في يومٍ من الأيام عصفورَ العَرَبْ

فعرفنا أنه مات على أيدي المباحثْ

ووجدنا طَلْقَةً في رأسِهِ ..

ووجدنا طَلْقَةً في حَلْقِهِ ..

ووجدنا طَلْقَةً في قلبِهِ ..

ووجدنا طَلْقَةً ثانيةً في قلبِنا ..

6

سامحونا

إن تعدَّينَا على عُذْريَّة الدولة يوماً

واغْتَصبنَاها بشكلٍ همجيٍّ ..

واسْتَرَحنا ..

وعَضَضْنَاها كذئبٍ من يَدَيْها

ولَعَنَّا والِدَيْها ..

وأمرنا الشعبَ أن يأكلَ لحماً طازجاً من ناهِدَيْها ..

سامحُونا

إن تجاوزنا اللياقاتِ قليلاً ..

وتصرّفنا كأطفالٍ جياعٍ ..

وشربنا من دم الدولة أنهاراً ...

ونِمنَا ....

7

سامحونا ..

إن تبوَّلنا على كلّ التماثيل التي تملأُ ساحاتِ المدينَهْ ...

وعلى كلِّ التصاوير التي ألصقها البوليسُ ـ بالغَصْب ـ

على كلِّ حوانيت المدينَهْ ..

وعلى كلِّ الشعارات التي يقذفُها بالطوبِ .. أطفالُ المدينَهْ .

سامحُونا ..

إن تجمَّعنا كأغنامٍ على ظهر السفينَهْ ..

وتشرّدنا على كل المحيطات سنيناً .. وسنينا ..

لم نجد ما بين تُجَّار العَرَبْ ..

تاجراً يقبلُ أن يعلفَنا .. أو يشترينا ..

لم نجدْ بين جميلات العَرَبْ ..

مَرْأَةً تقبلُ أن تعشقَنا .. أو تَفتَدينا

لم نَجدْ ما بين ثُوَّار العَرَبْ

ثائراً .. لم يُغْمِدِ السِكّينَ فينا ...

8

سامحُونا ..

سامحُونا ..

إن رفَضْنَا كلَّ شيءٍ ..

وكسَرْنَا كلَّ شيءٍ ..

واقْتَلَعْنَا كلَّ شيءٍ

ورمينا لكُمُ أسماءَنا

فالبوادي رفَضَتنا .. والمواني رفَضَتْنا

والمطاراتُ التي تستقبل الطيرَ صباحاً ومساءً .. رَفَضَتْنا

إنَّ شمسَ القمع في كل مكانٍ .. أحرَقَتْنا ..

سامحُونا ..

إن بَصَقنَا فوق عصرٍ ما له تسميةٌ

سامحونا إن كَفَرنَا ...

1:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

TOYO.....
انت عندك حق انا مش كنت عارف ان العمليه كده
بس
انت ماردتش على الجزئيه الثالثه
وهى دى الجزئيه اللى كنت عايز اوصلهالك
و برضه مفيش حاجه اسمها انك مش محتاج ارشاد من حد هو انت تبع الحزب الوطنى ولا ايه

اما الجميل حرنكش فى التعليق الجميل بتاعه و انا بأكد ان هو جميل ارجو منه الرد على ثالثا

و المحضر الكامل هديه منى الاى حد

1:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

عمو عيد ... عمو عيد !!! هو مين تويو ده ؟؟؟؟ أنا شاكك انه يكون محمد فؤاد و مش عاوز يقول :)
عموما ابقى ردله على تالتا اللى انا أصلا مقريتهاش دى

بعدين أنا مشتفش الموضوع اللى بتقولو اتمسح ده ...... ده ايه التهريج ده مش كنت تقوللى يا حرنكش عشان أشوفه قبل ما يتمسح ؟؟؟؟

10:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

toyo......
انا مش محمد فؤاد عشان هو لو عايز يقول حاجه كان قالها باسمه مش محتاج اسم مستعار
انا مشاغب بس فى الحق
و كمان انا لسه بتعامل مع كل الموجودين بادب مش عايز اغير معملتى لو سمحتم

8:31 PM  
Blogger MAKSOFA said...

بصراحه انا بحب نزار
وضعيفه أمام كل ما كتب
قصيده حلوة واختيار موفق

12:38 AM  
Blogger Tamer Nabil Moussa said...

اختيار رائع

وفى الجون


والشعر بيقول اللى ما بنعرق نقول نعبر عنة


تحياتى

3:06 AM  
Blogger anameen said...

والنبي يا عم تويو بلاش الكلام الكبير اللي بتقوله في ثالثا اللي تعباك دي" مفيش حاجة اسمها ان مفيش عربي او مسلم يمانع"مفيش حد في الدنيا يقدر يقول المسلمين يشوفوا كذا او يعملوا كذا وبعدين انت شفت الصورة بطريقة معينة ودة حقك لكن مش لازم تكون روؤيتك ليها هي الصح وبعدين فيه ناس تانية دخلت علقت علي الموضوع ومنهم بنت شافت الصورة بطريقة تانية خالص غير اللي انت شايفها
واتمني ان الكلام في الموضوع دة ينتهي لانه اخد اكبر من حجمه

12:59 PM  
Blogger anameen said...

ازيك يا مكسوفة ليكي وحشة والله
انتي مكسوفة مننا ولا ايه الموضوع وعالعموم اهلا بيكي دائما في بلوجك الثاني في اي وقت يا مكسوفة هانم

1:03 PM  
Blogger anameen said...

اهلا بيك يا تامر وشكرا علي تعليقك الجميل ونتمني اننا نشوف تعليقاتك علي طول في مدونتنا المتواضعة

1:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

لا تمتقع
هى كلمه عجلى
انى لا شعر اننى حبلى
و صرخت كالملسوع بى كلا
سنمزق الطفلا
و اخذت تشتمنى
واردت تطردنى
لا شىء يدهشنى
فلقد عرفتك دائما ندلا
-----------
و بعثت بالخادم يدفعنى
فى وحشه الدربى
يا من زرعت العار فى صلبى
و كسرت لى قلبى
ليقول لى
مولاى ليس هنا
مولاه الف هنا
و لكنه جبانا
لما تاكد انى حبلى
---------
ماذا اتبصقنى
و القىء فى حلقى يدمرنى
و اصابع الغثيان تخنقنى
و وريثك المشئوم فى بدنى
و العار يسحقنى
و حقيقه سوداء تملاونى
هى اننى حبلى
----------
ليراتك الخمسون تضحكنى
لمن النقود لمن لتجهضنى
لتخيط لى كفنى
هذا اذن ثمنى
هذا ثمن الوفا
يا بؤره العفنى
انا لم احتاج لمالك النتنى
شكراً000000000
سأسقط ذلك الحمل
انا لا اريد له ابا نذلا





toyo is toyo

10:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

معنى كده انك موافق على الصورة دى و تقتدر توريها لاهل بيتك
لو انت كده يبقى انا اسف لانى شرقى و لسه متمسك بانى مسلم و عربى
دى حاجه تدعو للخجل
بدافع عن صوره عريانه
ليه هى الصوره دى بتمثل الحب فى زمن الكوليرا ولا يمكن تكون مولد سيدي العريان
اتقى الله ربك

مش انا اللى فتحت الموضوع ده انت و الجميل اللى فتحتوه
انا بس قلت كمنت من خمس كلمات جميله لقيت كل واحد عامل فيها عبدو الجامد و شغال وانا فاضى مش ورايا حاجه غيرك انت و الجميل

طبعا انت عارف

TOYO........

10:40 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home