Wednesday, October 17, 2007

الملك فاروق جاني ام مجني عليه ؟؟؟؟

السؤال دة بقي بيطرح نفسة بقوة في الفترة الاخيرة وخصوصا بعد اذاعة مسلسل الملك فاروق لانه بجد المسلسل بالرغم من انه كان بيذاع علي قناة فضائية لكن حقق نسبة مشاهدة كبيرة وعمل تاثير كبير في الشارع المصري والمسلسل بيخليني اطرح تساؤل حول الفترة التاريخية اللي كان موجود فيها الملك فاروق وهل فعلا الفترة دي كان فيها ديمقراطية وسياسة بجد ولا كانت العهد الغابر زي ما قالوا بعد الثورة وفي الحقيقة ان المسلسل وضع ناس كتير امام مقارنة ما بين مصر الملكية ومصر الجمهورية وفي الحقيقة انا شايف انها مقارنة مش موضوعية لان في عهد عبدالناصر شطبوا التاريخ اللي قبلهم بجرة قلم وقرروا انهم يبداوا التاريخ من حيث بداوا وعلشان كدة احنا مفيش تحت ايدنا حاجة نقدر نحكم بيها علي الملك فاروق لان حتي الاعمال السينمائية اللي اتعملت قبل كدة كانت بتجيب الملك اللي لابس نضارة سودا وكرشة مترين وبتاع نسوان وبردة لم يقدموا حاجة واضحة وواقعية سواء عن ايجابياته او سلبياته والغريب ان حتي عهد عبدالناصر فيه حاجات كتيرة لسة ما نعرفش عنها حاجة وتبدو غامضة لدرجة ان حتي الظباط الاحرار نفسهم اختلفوا حول التأريخ للفترة دي وعلشان كدة انا شايف ان الملك فاروق مكنشي شيطان زي ما هما كانوا بيقولوا وعبد الناصر بردة مكنشي ملاك زي ما بيدعوا وعلشان كدة انا اعتقد اننا في حاجة ماسة لاعادة قراءة التاريخ لان مشكلة كل تجربة انه مابيحصلشي نقد ذاتي من اصحابها ليه ودى اكبر مصيبة وعلشان كدة لما تشوف اليساريين النهاردة تحس انهم زي ما هما من السبعينات حتي القهاوي اللي بيقعدوا عليها ما اتغيرتش نفس الاسلوب نفس الفكر نفس الاخطاء ودة مش لليسار بس دة بردة لكل التيارات التانية وعلشان كدة احنا لسة واقفين مكانا وما اتحركناش ولا خطوة واحدة للامام , انا بجد حبيت مسلسل الملك فاروق جدا كعمل فني محترم واتمني انه ييجي اليوم اللي فعلا نبقي قادرين نعرف تاريخ بلدنا الحقيقي بعيدا عن عبث الحكام

6 Comments:

Blogger ملاحـظـة said...

لا تعول كثيرا على التاريخ
فالتاريخ لا يكتبه الا المنتصرون
الله يا ما نفسي اقرأ تاريخ المنهزمون
تاريخ الاقليات
يتهيألي الحواديت حتبقى مختلفه
ــــ

انا عن نفسي تابعت المسلسل و حبيته كتير و نعم تعاطفت مع فاروق رغم اني مش مصريه بس تعاطف معاه مش لانه شخص نزيهه انما هو شاب عادي لقى نفسه فجأة ملك..و اتظلم لما التاريخ ضلل صورته

2:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

ايه اللوك الجديد ده..اول لما دخلت افتكرت نفسي غلط فى العنوان
انتوا ليه غيرتوا شكل الصفحة
يا خسارة
:(:(:(

eng_/*KINDGIRL*/

3:48 AM  
Blogger مصطفى محمد said...

أنا اول مرة اعرف البلوج ده .. مبروك متأخر يا عيييد

10:59 PM  
Blogger nadeen_rev said...

عندك حق ولله انا كان فكرتى ورديه اوى عن عبد الناصر واسود كحل عن فارووق


بس لمسلسل حقق غرضه جامد يعنى
واذا كان فعلا اللى حصل ف اخر حلقه دا حقيقى
والطريقه اللى عاملوا بيها الملك
مكنش سفاح يعنى علشان الاهانه دى تبقى كارثه سودااااااااااا وعار علينا والله دا ميبقاش نصر اد ماهو عار دا راىى

10:49 PM  
Blogger الأستاذ said...

والله أنا احترت
لكن إحساسي الأقوى إنه كان كويس أو على الأقل مش زي م بيتقال عليه لأن الشعب بيتكلم وخلاص اللي الحكومات بتقوله وكل ده من الثورة هي اللي شوهته خالص
أنا كنت بحب الثورة لكن دلوقتي برضه مش متأكد
تحياتي

6:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

toyo>>>>>>>>>>

4:34 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home